محتوای دوره
نقشه راه درس کارشناس محتوای متنی
در این درس در مورد «چرایی» و «کلیات» دوره با هم صحبت می‌کنیم تا بدانیم که این دوره مناسب ما هست یا نه.
0/1
مسیر پیشرفت شغلی در دنیای محتوا
حال که به انتهای دوره کارشناس محتوا رسیدیم چه کنیم؟ چه مسیری را ادامه دهیم؟ چگونه به اوج کیفیت کارمان برسیم؟
0/1
دوره آموزشی کارشناس محتوای متنی
درباره درس

چرا باید محتوای متنی را خودتان تولید کنید؟ کشف راز طلایی ⭐️ موفقیت کسب‌وکارتان!

در دنیای امروز که هوش مصنوعی می‌تواند متن‌های بسیار خوبی بنویسد، شاید بپرسید: چرا باید یاد بگیریم خودمان محتوا تولید کنیم؟ آیا بهتر نیست به فعالیت‌های دیگری بپردازیم که شاید مفیدتر و پول‌سازتر باشند؟ این سوالات منطقی هستند، اما یک حقیقت مهم وجود دارد: در ایران، ماشین‌ها هنوز نمی‌توانند کاملاً نیازها و مسائل ما را درک کنند. بسیاری از کسب‌وکارها همچنان به نویسنده‌ها و متخصصان تولید محتوا نیاز دارند.

نقشه راه درس دوره کارشناس محتوای متنی

بیایید با هم سری به چند کسب و کار دیجیتال بسیار موفق ایرانی بزنیم.

  • دیجی کالا، روژا، خانومی و دیوار 

احتمالا شما و همه کسانی که با گوشی موبایل یا انواعی از ابزارهای دیجیتال به این سایت و این صفحه دسترسی دارید، از یکی از این سایت‌ها بازدید کرده‌اید، کالایی خریده‌اید؛ قیمت را چک کرده‌اید یا مقاله‌ای از آن‌ها را در وبلاگشان خوانده‌اید. 

کسب و کار دیجیتال بسیار موفق ایرانی

احتمالا نمی‌دانید که در تمام این سایت‌ها، آن‌چه شما را به عنوان مشتری به سمت سایت می‌کشاند و باعث خریدتان می‌شود، «محتوایی» است که قبلا روی آن‌ها بارگذاری شده‌است، توسط گوگل شناسایی و طبقه‌بندی شده‌ و به شما به عنوان کاربر نمایش داده‌ می‌شود. 

در واقع «هنر» این کسب و کارها، این است که «محتوای مرتبط» با خواسته شما را با ترکیبی از تصویر + ویدئو و مشخصات کالا، طوری به شما عرضه کنند که هم «اطلاعات کافی» در مورد آن کالا به شما داده شود، هم برای خرید ترغیب شوید. 

حال بیایید این دو وظیفه را برای تمام کسب و کارهای ایرانی در همه‌جای بازارش در نظر بگیریم. آیا صرفا داشتن یک ویدئو که در آن به «بیان کیفیت» و «ویژگی‌‍‌های خوب» کالایمان بپردازیم، برای ترغیب خریدار کافی است؟ مسلما نه.  پس افراد گذری که صفحه اینستاگرام را بالا پایین می‌کنند، به چه امیدی باید به خریدار تبدیل شوند؟ 

پاسخ در بازاریابی محتوایی و اصل «تعامل طولانی‌مدت» با مخاطب است که هنوز هیچ جایگزین بهتری از محتوای متنی ندارد و هنوز هیچ ماشین هوشمندی قادر نیست چنین رابطه عاطفی محکمی با افراد برقرار کند. 

به تولید محتوا هنوز نیاز داریم چون…

1. تفکر انتقادی انسانی هوش مصنوعی می‌تواند محتوا تولید کند، اما درک مفاهیم پیچیده انسانی مانند طنز و احساسات برایش دشوار است. نویسندگان انسانی می‌توانند ارتباط عاطفی ایجاد کنند که محتوا را تأثیرگذارتر می‌کند.
2. ظرافت‌های نگارشی و استایل نویسندگان با انتخاب دقیق کلمات و ساختار جملات، سبکی منحصر به فرد خلق می‌کنند که هوش مصنوعی نمی‌تواند کاملاً تقلید کند. این به برندها و افراد کمک می‌کند تا خود را به شکلی متمایز معرفی کنند.
3. توانایی پاسخگویی و سازگاری نویسندگان می‌توانند به سرعت به تغییرات محیطی و تکنولوژیک واکنش نشان دهند و محتوای مناسب و به‌روز خلق کنند. این انعطاف‌پذیری در هوش مصنوعی به اندازه انسان‌ها نیست.
4. تخصص و اعتبار نویسندگان متخصص می‌توانند محتوایی عمیق و معتبر تولید کنند که فراتر از اطلاعات سطحی است.
5. فکر کردن از طریق نوشتن نوشتن یکی از بهترین روش‌های فکر کردن است و به تعمیق اندیشه‌ها کمک می‌کند.

این دوره به شما کمک می‌کند تا به یک کارشناس محتوای متنی تبدیل شوید و مهارت‌های لازم برای موفقیت در این حوزه را بیاموزید.

نقشه راه آموختن 

در این مقدمه، قصد داریم به بررسی نقشه راه درس دوره کارشناس محتوای متنی بپردازیم که هر کدام از شما قرار است برای رسیدن به «کارشناس محتوای متنی» طی کنید. 

نقشه راه آموختن کارشناس محتوای متنی

  • جلسه اول : بررسی اهمیت محتوای متنی و معرفی انواع

پیش از هر چیزی از این سؤال بنیادین شروع می‌کنیم که چه شد که محتوا چنین جایگاهی در بازاریابی پیدا کرد؟ این علاقه بشر به رساندن پیام از طریق محتوا، چه اهمیتی در دنیای امروز برای کسب و کارها دارد؟ برای خود افراد چطور؟ آیا می‌توان با تکیه بر محتوا «برند شخصی» ساخت یا بهتر است آن را به عنوان یک ابزار مستقل نگاه کرد؟ 

این مسائل را با همدیگر بحث می‌کنیم و از جاده اهمیت محتوا به سمت کاربردها و انواع محتوا می‌رویم. محتوا به چند نوع و دسته تقسیم می‌شود و از دیواره غارهای باستانی بشر تا به امروز چه مسیری را پیموده است و احتمالا در آینده به کجا خواهد رفت. پس از بررسی انواع محتواهای موجود، به بررسی تخصصی هر کدام می‌پردازیم. 

  • جلسه دوم: اصول نگارش محتوای متنی مؤثر

بلافاصله پس از توضیح چرایی و انواع، به اولین درس دوره کارشناس محتوای متنی وارد می‌شویم. نگارش مؤثر و صحیح که تلفیقی از نگارش با ادبیات صحیح و روش‌های نویسندگی است. هر دوی این مباحث در ادامه دوره مطرح شده‌اند و کوشیده‌ایم هم اعتبارسنجی علمی و تخصصی و ارزشمندی متن را مورد توجه قرار دهیم، هم تعامل‌پذیری و قابل فهم بودن متن و هم مسائل نگارشی و فنی نوشتن را.

این درس با تعریف متن استاندارد در دنیای بازاریابی محتوایی شروع و با شرح چند تکنیک ساده نویسندگی پایان می‌پذیرد. انتظار از این درس این است که در نهایت بتوانید با همین تکنیک‌ها چند محتوای مؤثر بنویسید و پس از طی دوره، نگارش و نحوه نگارش شما و نگاه شما به نگارش محتوا، تغییر محسوسی کرده و بهتر شده‌باشد. 

  • جلسه سوم: سئوی محتوا و نویسندگی برای وب

در جلسه سوم اندکی در مورد سئوی محتوای متنی سخن گفته‌ایم. طبیعتا آموختن سئو در این دوره به عنوان مبحث مهمی که باید به صورت مقدماتی بیاموزید در دستور کار ما بوده‌است و قصد نداریم این موضوع را در این دوره کامل بررسی کنیم. 

صرفا همه آن چیزی که باید در مورد سئو بدانید تا با کارشناس سئوی محتوا هماهنگ و هم‌صفحه شوید را می‌آموزید تا بتوانید حداقلی‌های مورد نیاز سئوی سایت‌تان را به درستی رعایت کنید. 

  • جلسه چهارم: نویسندگی برای شبکه‌های اجتماعی

در ادامه بحث نویسندگی، زمانی که محتوای وب و نحوه نگارش مؤثر برای ماشین و «دیده شدن» صحیح (به اصطلاح توزیع محتوا) را درست آموختیم، به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌رویم. از تئوری شبکه شروع می‌کنیم تا بدانیم اساسا شبکه اجتماعی چگونه تعریف می‌شود. برای تعریف دقیق‌تر از «کلود شانون» و نظریه ارتباطات وی بهره می‌بریم و مدل ساده شده شبکه را بررسی می‌کنیم.

پس از آن به سراغ انواع شبکه‌های اجتماعی می‌رویم و در نهایت اصول و چارچوب نگارش پست در شبکه‌های اجتماعی را شرح می‌دهیم. برای نوشتن پست‌هایی که مخاطب را درگیر خودش کند، از تکنیک‌های داستان‌سرایی استفاده می‌کنیم و در نهایت بحث را با اخلاق و قوانین و باید و نبایدها و کدهایی که برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده‌اند، می‌بندیم. 

هر چند مطالعه بخش آخر ضرورت خاصی ندارد و می‌توانید آن بخش را صرفا به صورت مطالعه آزاد در نظر بگیرید و با نخواندنش احتمالا مبحث مهمی را هم از دست نخواهید داد. اما ممکن است در آینده درک صحیح رفتار در شبکه‌های اجتماعی برایتان مهم شود. 

  • جلسه پنجم : ویرایش و بازبینی محتوا 

زیبایی مطلب و گیرایی زبانی جزو اولین اصول تعامل محتوایی است. اگر متنی که می‌نویسید روشن، قابل فهم و منطبق بر استانداردهای زبانی و فنی نباشد، قاعدتا هیچ کسی به خواندنش هم رغبت نمی‌کند، چه برسد به تاثیر و فکر کردن به آن و عوض کردن رویه‌ها، رفتارها یا تصمیم‌هایش. 

بنابراین یک جلسه کامل به شرح و توضیح مسائل مرتبط با ویرایش فنی و زبانی می‌پردازیم. پس از آن در کارگاه درست نویسی ( که یک سلسله درس هستند) شرکت خواهید کرد تا مطمئن شویم که می‌توانید متنی را بنویسید که ایرادات نگارشی و سجاوندی آن در «حداقلی‌ترین حالت ممکن» باشند. 

  • جلسه ششم: وبلاگ‌نویسی 

پس از این که نوشتن را آموختیم و تعامل با مخاطب در دسترس در شبکه‌های اجتماعی را امتحان کردیم، نوبت به تعامل با مخاطب در زمین بازی اصلی محتوا می‌رسد: وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویسی.

در این درس پیش از هر چیزی باز به اهمیت نوشتن برای مخاطب باز می‌گردیم و در این مورد مفصل با هم دیگر بحث می‌کنیم. این که چه شد که نوشتن اهمیت پیدا کرد و چرا بهترین نوع اندیشیدن نوشتن است. پس از آن به تعاریف مهم در حوزه وبلاگ‌نویسی می‌رسیم و بحث را از سر می‌گیریم و از آمار و ارقام مهم این حوزه سخن می‌گوییم. در نهایت به تکنیک‌ها خواهیم پرداخت.

  • جلسه هفتم: ایمیل مارکتینگ

حال نوبت ابزار مهم توزیع و ترویج محتواست: ایمیل و ایمیل مارکتینگ که در ظاهر ابزاری بی‌ارزش و کم‌ارزش است، اما در باطن، طبق آمارهایی که با هم مرور خواهیم کرد، یکی از بهترین روش‌ها برای دسترسی به مخاطبان و یکی از امن‌ترین روش‌ها برای بازگرداندن مخاطب به محتوا و تعامل با اوست. از مفاهیم و ابزارها بحث را به سمت تکنیک‎ها پیش می‌بریم. 

  • جلسه هشتم : کار تیمی در تیم محتوا

از آن‌جایی که هدف یار رشد تربیت فریلنسر محتوا نیست، بنابراین تمرکز اصلی ما در نهایت روی کار تیمی، تعاریف آن و نحوه کار مؤثر در تیم محتواست و مثال‌های متعددی از بحث کار تیمی و نیز باید و نبایدها و اصول حل تعارض در تیم‌ها خواهیم زد تا شما را برای کار تیمی آماده کنیم.

این درس جزو مهم‌ترین دروس و شامل آموزش مهارت‌های نرم عمومی با نگاهی به حوزه تخصصی محتوا است که آموختن و به کار بردنش می‌تواند تضمین کننده صعود شما در نردبان شغلی‌تان باشد. 

  • جلسه نهم: هوش مصنوعی و محتوا

هوش مصنوعی و ابزارهای هوش مصنوعی، بخش‌‌های مختلف مسیر تولید، بازبینی و توزیع محتوا را تحت تاثیر قرار داده است. در این بخش به فرصت ها و تهدیدهای مرتبط با آن می‌پردازیم و شیوه‌های بهینه‌سازی کیفی را بررسی می‌کنیم. همچنین به شکل ملموس‌تر به نحوه استفاده از هوش مصنوعی در جهان واقعی و پیشنهادها و نتایج حاصل از آن نیز می‌پردازیم.

  • جلسه دهم: مسیر پیشرفت شغلی در دنیای محتوا

در نهایت بحث را با اصول خودآموزی و آموختن دائمی می‌بندیم و روش‌هایی را بحث می‌کنیم که قرار است شما را در آینده شغلی به سمت مشاغل دیگر راهنمایی کنند. مسیرهای شغلی متنج از کارشناس محتوای متنی را معرفی و مبحث را با نشان دادن منابع و روش‌هایی که برای خودآموزی به کار می‌‎روند به اتمام خواهیم رساند. 

با گذراندن این دوره و پیروی از نقشه راه درس دوره کارشناس محتوای متنی، شما مهارت‌های لازم برای موفقیت در حوزه تولید محتوا را به دست خواهید آورد.

منابع و مراجع این دوره

بیش از هر چیزی تأکید داریم که «حتما» کتابخوانی و به خصوص کتاب‌های پایه و کلاسیک بازاریابی محتوایی را حتما در دستور کار مطالعه روزانه خودتان قرار دهید. ضمن این که از این کتاب‌ها مباحث را عمیق‌تر می‌آموزید، مراجعه به آن‌ها می‌تواند برای راه‌اندازی کسب و کارهای محتوایی هم به شما دید بدهد. 

به گفتگو بپیوندید
فاطمه گیلانی 3 هفته قبل
سلام و خسته نباشید! خیلی هم عالی! خوشحالم که یکی از اولین هنرجوهای این دوره‌ام.
پاسخ